maandag 10 oktober 2016

Middagje Ronneby

Het ligt maar ongeveer 50 kilometer van mijn huis vandaan, maar toch was ik er nog nooit geweest.
Dus hoogste tijd om er eens even te gaan kijken.
Waar? In Ronneby.


Ronneby is een plaatsje aan de zuidkust van Zweden, aan de Oostzee. 
Vroeger, toen dit deel van Zweden nog bij Denemarken hoorde, was Ronneby hier de belangrijkste havenstad. Later is dat nogal in verval geraakt en is Karlskrona belangrijker geworden. 

Ronneby bestond al vanaf ongeveer 700 na Christus, maar in 1864 brandde het grotendeels af.
Ik zal straks een paar foto's laten zien van het stukje dat nog is blijven staan.

Ik kwam pas in de loop van de middag in Ronneby aan en ik wilde alleen maar een globaal kijkje gaan nemen. Dus erg veel details heb ik nog niet gezien. 

Het eerste wat ik zag op weg naar een parkeerplekje was dit:


Een toren hoog bovenop een rots.
Dat bleek de oude watertoren te zijn. Op het moment is die niet meer in gebruik.
Maar wat stond daar toch op dat balkon?
Even inzoomen....


Je zou haast denken dat het iets met Pippi te maken heeft.

In het centrum van Ronneby is het gratis parkeren. Waar vind je dat nog? En overal plek zat. 
Dat kwam waarschijnlijk omdat het toeristenseizoen al voorbij was, want dan is het er een stuk drukker, als ik de foto's en toeristeninfo zo bekijk.

Ik haalde eerst de nodige toeristenfolders en plattegrondjes (ook van andere plaatsen in de buurt) bij de bibliotheek annex toeristenbureau. En daarna liep ik verder het centrum in. 
Eerst naar het centrale stadsplein. 


Daar stonden wat bomen, bankjes, marktkraampjes en een fontein. 
En een grappige oude telefooncel.


Ik ben vergeten om te kijken of die nog in gebruik was.
Ernaast stond een mooi beeld.


Een deel van het plein van iets dichterbij.


En wat zag ik daar achter de bomen?


Daar moest ik natuurlijk even naar binnen. 
Het was geen grote kringloopwinkel, maar wel een leuke. Zag er netjes en gezellig uit.
Uiteraard vond ik een paar leuke dingetjes.

Daarna liep ik over het plein terug, richting het oude stadsdeel dat nog overeind was gebleven na de grote brand van 1864.


Dat gedeelte ligt een stuk hoger dan het plein en je kunt er komen via een trap, de Munktrappa.
(= Monnikentrap)


Onderaan die trap is een bassin met een fontein. Onder die fontein zit verlichting die van kleur verandert. Maar dat zag je overdag eigenlijk niet echt.


Boven gekomen zie je een paar oude straatjes.


En je hebt uitzicht over de stad. O.a. de foto van het plein die hierboven staat heb ik hiervandaan genomen.

De oude Heliga Kors Kyrka (= heilige kruis kerk) dateert al van de 12e eeuw. Later zijn er nog stukken aangebouwd en gewijzigd. Maar hij is nog steeds in gebruik als kerk.


Het was intussen ook nog best mooi weer geworden. Toen ik in de kringloopwinkel was, regende het nog even stevig. Maar nu scheen de zon en werd het zelfs warm.

Nog een leuk straatje:


Na een rondje om de kerk gelopen te hebben, ging ik op weg naar Ronneby Hamn, waar ook een strand zou moeten zijn. 
Met de voorstelling van een Nederlands strand in mijn gedachten.
Maar dat bleek er heel anders uit te zien. 
Dit was het strand:


En dit was het uitzicht:



Heel wat anders dan ik me had voorgesteld bij strand en zee.
Maar eigenlijk wel logisch, want voor de kust liggen nog allerlei eilanden en eilandjes (dat wordt de skärgård genoemd, net zoals bijv. bij Stockholm), zodat je de volle zee vanaf het vasteland niet kunt zien. Het lijkt eigenlijk meer op een gewoon Zweeds meer. Alleen is het water brak.

Er is nog veel meer te zien in Ronneby, dus ik moet zeker nog eens terug. 

3 opmerkingen:

Pippa's Hus zei

Wat een leuke plek. Heerlijk om in een nieuw stadje rond te dwalen. Het strand was niet echt strand maar het uitzicht was wel mooi! XX Esther

Angélique zei

Dat stadje was zo te zien zeker de moeite waard, leuk!
Die nieuwe camera en jij zijn al aardig goede vriendjes; mooie foto's heb je gemaakt!

wannesraps zei

weer eens leuk om een stukje mee met jou op ontdekking te gaan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...